söndag 20 december 2009

Intelligens i fokus ft. Gary Larson

Är Stockholm bättre än Göteborg, är Sverige bättre än Norge, vilken sida är bäst att smöra knäckemackan på, är Reinfeldt mer kôrk än Sahlin... Livets frågor är många, men den jag fokuserar på idag är huruvida katter är smartare än hundar. Jag är själv av den övertygelsen att katter outsmartar hundar 101 gånger av 100, men min värld är ändå aningen skakad.

Jag är också en stor fan av Gary Larsons sparsmakade humor; Len fattar oftast exakt ingenting, men det är en annan fråga, eller kanske inte. Jag återkommer till detta längre ner...

När kissarna idag skulle gå ut i kylan kom jag att tänka på en serieruta av Larson. Nu hittar jag ju inte just den på nätet, såklart, men jag ska beskriva den i korthet: Konduktören kommer in i en tågkupé full med hundar, han ropar "Tics, fleas! Tics, fleas!" Skitkul tycker jag, men så har jag ju humor också!
Tillbaka till katternas utgående: det är kallt ute, det ligger lite snö och tvekan är stor. Ut går de dock för det är fåglar i närheten och minnet av tidigare fångade råttor lever också i färskt minne. Ungefär såhär hade Humle sett ut uppe i sovrumsfönstret strax innan.


Detta är riktig humor det!
Katterna var det ja... Det är ändå lite äckligt att gå ut och båda kissarna har dragit på sig grava tics av att vara ute! Som bekant har de ju fyra fötter att stå på, men oftast sprätter det i ett eller annat ben mitt i gåendet; antagligen för att skaka av snö eller nåt. Ser vansinningt lustigt ut och aningens sjukt...

Under kvällen har Dumle dessvärre bevisat en viss begynnande dumhet också inomhus. Jag och Len spelade Tomtefia och min seger var i princip klar när kattskrället börjar sparka omkull pjäserna! Han har oskyldigt legat och sovit bredvid brädet, men frestelsen blev tydligen till slut för stor. Åthutning tänker ni? Njaee, begrunda nedanstående bild först...

Är katten smartare? Jo det tycker jag nog ändå.

Hur det gick i tomtefia-matchen? Utklassningsseger för undertecknad såklart! Trots vissa regelmodifierningar under matchens gång och viss inblandning av kattass. Alltså är jag smartare än Len måste ju ändå slutsatsen blit. Tomtefia är nämligen ett intelligensspel! Sådetså!!
Och 1-0 till katterna i smarthet, tills jag hittade denna strip:


Skulle detta verkligen kunna hända? Njaee, men poäng till hundkräken då.

Tredje och avgörande:


Vad sa ni nu då? Idiot hunde kan ju inte ens stava!! Oerhört korkat!!! Och katten sen då? Den kan ju inte bara läsa, utan klarar dessutom av att tyda hundens bristfälliga kråkfötter och usla stavning.
Solklar seger för kissarna!!
Skönt, men föga överraskande, att det är vetenskapligt (nåja) bevisat!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar