lördag 18 juli 2009

Livsavgörande ögonblick

Det är ju just nu aktuellt med Ingos VM-titel i tungviktsboxning för 50 år sedan. De som var med när det begav sig påstår sig mangrant minnas var de var när matchen gick, de allra flesta av oss vet var vi var och vad vi tänkte när Ravelli räddade sista straffen i VM-kvarten -94.

Antagligen, och för husfridens skull, vet de flesta gifta människor hur frieriet gick till och kanske till och med datum för både detta och det påföljande bröllopet. Ja, se hur små och stora händelser kan bli till vägskäl i en människas liv!

Att gå så långt som att påstå att starten av den här bloggen är ett sådant livsavgörande ögonblick är väl att ta i, inte heller lär Sverige stå stilla på Stenmarkst vis, men ett litet, litet vägskäl är det och det utlöstes av en minnesvärd händelse, som jag bestämt vet var jag var och vad jag tänkte när den inträffade.

Det är nämligen så här att vi sedan i mitten av mars har två katter inneboende hos oss. Man skulle till och med kunna säga att vi köpt dem och tagit hit dem av egen fri vilja… Jag återkommer säkert till hur den processen gick till!















Åter till den utlösande händelsen: Vi önskar att de två katterna skall befinna sig utanför badrummet, ty annars ramlar mycket saker ner; till exempel shampooflaskor, hårspännen, katter i tvättkorgen och annat smått och gott. Dock händer det sig ibland att dörren lämnas med en pytteliten springa öppen när vissa naturbehov skall utföras; vi, jag och min fru, är nämligen frisinnade, moderna människor som inte är ett dugg pryda! Den här dagen, i lördags närmare bestämt, satt jag i frid och fröjd på toaletten. Jag tänker INTE berätta vad jag gjorde! Är du man och gift så vet du att sittandet inte har ett dugg med om du utför nummer ett eller nummer två. Sitta bör man annars dör man!

Nåväl, de kläder som nyligen prydde min underkropp var nerhasade på känt manér och GT:s sportblad satt i mina nävar. I ett obevakat ögonblick har en av katterna slunkit in till badrummet och smyger sig fram för att umgås lite granna. Hennes sätt att umgås visade sig för dagen vara att lägga sig i mina kalsonger! Jag tyckte att valet av liggplats kanske var av det mer udda slaget och uppmanade henne att flytta sig. Slö kattblick mötte min och den sa nåt i stil med: ”Stör mig inte, jag är ju trött!” Därefter somnade hon helt sonika. Denna händelse utlöste alltså mitt just startade bloggskrivande. När jag tänker närmare på det finns det nämligen en hel del episoder där dessa två djur är inblandade. Bloggen kommer alltså att handla om våra två katter och vilka följder innehav av dylika djur kan ge på din tillvaro. Historiska tillbakablickar i en kattägares liv lär också förekomma.

Hur det gick med den insomnade katten i mina Björn Borg-kallingar? Jodå, jag lyckades lyfta bort henne, vilket fick till följd att hon demonstrativt låg i reskorgen och surade resten av kvällen…

1 kommentar:

  1. Äntligen får resten av världen höra alla dina roliga kommentarer om Humle & Dumle. Skrattar så jag gråter här hemma emellanåt...

    SvaraRadera